Er
zijn verschillende aanwijzingen dat de eerste kerk van Veghel op
de Boekt gestaan heeft.
Het Oude Kerkhof
De eerste
aanwijzing is het Oude Kerkhof.
Deze begraafplaats was in de zestiende eeuw al niet meer in
gebruik, maar werd wel gerespecteerd. Men mocht er geen beesten
laten grazen. Er zijn aanwijzigingen dat de eerste christenen in
Veghel hun doden begroeven in een prehistorische grafheuvel, die
als het ware gerecyled werd. Bij de stichting van de kerk heeft
men als begraafplaats de prehistorische grafheuvel gekozen. Was
deze grafheuvel toen al in gebruik als begraafplaats, en heeft
men op deze manier een heidens gebruik gekerstend?
Nadat
de Veghelse kerk verhuisde naar haar later plaats aan de markt
raakte het Oude Kerkhof in onbruik. Wanneer de Veghelse kerk
verhuisde is niet precies bekend. Dergelijke verhuizingen worden
door Theuws in verband gebruikt met veranderingen als het droger
worden van het landschap in de elfde eeuw. De
oudste vermelding van de
Veghelse kerk dateert overigens uit 1310.
De Laaracker
Het patronaatsrecht
van de kerk van Veghel, dat is het recht om de persoon of
oorspronkelijke persoon voor benoeming door de kerkelijke
hierarchie voor te dragen, was verbonden aan bezit van de
Laaracker. Dit is een
bijzondere situatie. Aangenomen mag worden dat deze regeling
dateert uit de tijd dat de kerk gesticht werd. De Laaracker was
dus eertijds in handen van de kerkstichter en was niet ver van
het Oude Kerkhof gelegen.
De oudst bekende bezitter van
de Laaracker en het
patronaatsrecht is Goyart, natuurlijkze zoon van Aert van Erp
(1432). Rond 1300 was deze akker met het patronaatsrecht
mogelijk in handen van Arnoldus Heijm.
Het Kerckenlant en het Pastoorslant
Het Kerckenlandt
was voor 1648 bezit van de kerk van Veghel. In 1648 werden alle
kerkelijke en geestelijke bezittingen in de Meierij
geconfisqeerd door de Staat. De kerk van Veghel werd geregeld in
testamenten bedacht met grond en inkomsten. We weten niet zeker wanneer de kerk dit Kerckenland verworven heeft.
Het is opmerkelijk
dat het Kerckenlandt vrijgesteld was van betaling van tienden.
Dat deel van Veghel hoorde bij de Heijmse tienden, die werden
minstens vanaf 1419, maar waarschijnlijk
ook al rond 1300 aan de
familie Heijm betaald. De familie Heijm, lijkt rond en voor 1300
ook de Laaracker en het patronaatsrecht in bezit gehad te hebben.
De familie Heijm kan de tienden van de kerk verworven hebben
vanwege hun patronaatrechten van die kerk.
Ook
het Pastoorslant was tiendvrij. Bij perceel 16 en 21 wordt dat
zo in de bronnen vermeld. Van perceel 18 vond ik nog geen
vermelding van de vrijstelling van tienden in de bronnen. Dat
ook dit perceel tiendvrij was, blijkt uit een oude tiendkaart
van Veghel.
Het is mogelijk dat op het
moment dat de tienden van de kerk naar de familie Heijm, of
haar rechtsvoorganger, overging, afgesproken werd dat de
bezittingen van de kerk vrijgesteld bleven van het betalen van
deze "Heijmse tiende". Maar deze redenering gaat niet op voor de
tiendvrijheid van het Pastoorsland, want deze tienden werden aan
de persoon van de kerk betaald en waren niet in lekenhanden.
Hoe het ook zij, ik geloof dat het Kerckenlandt en het
Pastoorland tot de alleroudste kerkelijke bezittingen van de
Veghelse kerk behoren. Het Kerckenlandt grensde verder
aan de Laaracker, die vermoedelijk eigendom is geweest van de
stichter van de Veghelse kerk en het pastoorsland lag op een
steenworp afstand. Dit wijst op de mogelijkheid dat deze pecelen
eertijds in een hand waren, die van de kerkstichter. Het
kerckenlant en het Pastoorland kan het stichtingsgoed van de
Veghelse kerk geweest zijn en als zodanig vrijgesteld zijn
gebleven van de betaling van de tienden aan de Veghelse kerk. De
kerkstichter behield de Laaracker en verbond het patronaatsrecht
aan het bezit van die akker.
Het Toornstuck
Waar stond de kerk? We mogen aannemen dat er wegen en paden naar
de kerk liepen en dat na het verdwijnen van de kerk, dit
wegenpatroon gehandhaafd bleef. Een interessante mogelijkheid is
dat de kerk eens stond op het perceel met de naam "Toornstuck".
Na het verdwijnen van de kerk kan de kerktoren nog enige tijd op
dit perceel gestaan hebben. Dat impliceert overigens dat deze
kerk voor de verhuizing al van steen geweest is. Een andere
mogelijkheid is dat de eerste kerk dichter bij de Laaracker
gestaan heeft. Daar is
in 1937 bij
de normalisatie van de Aa een oude stenen fundering aangetroffen.
Een andere mogelijkheid is dat het eerste kerkje op het Oude
kerkhof zelf stond.
De kerkverplaatsing
In de elfde en twaalfde eeuw nam de
bevolking sterk toe. Er werd een nieuwe kerk gebouwd, wat verder
noordelijk. Er is een vermelding uit de late middeleeuwen van
nog een ander kerkhof bij het molenhuis. Dat zou op de Bolken
kunnen liggen, een ander groot oud akkercomplex in Veghel. Er
kunnen in Veghel dus meerdere domeinkerkjes hebben gestaan. Rond
1175-1250 kwamen horigen vrij en het aantal vrije boeren nam
toe. Er was tevens een overgang van domeinkerkjes van heren naar
een parochiekerk beheerd door de parochianen. De
kerkverplaatsing in Veghel zou met deze overgang samen kunnen
hangen.
Martien van Asseldonk |